Intercom installatie vervangen 98 appartementen
In Purmerend hebben wij een verouderde intercom-installatie voor 98 appartementen vervangen. De bestaande installatie had problemen met verstaanbaarheid van bezoekers en vertoonde de afgelopen jaren steeds meer storingen. Wij zijn benaderd om mee te denken over de opties voor een nieuw intercom systeem.
Vervangen toestellen in de appartementen
Samen met de Vereniging van Eigenaren hebben wij verschillende nieuwe intercom-toestellen geëvalueerd. Hierbij zijn handsfree toestellen met ingebouwde luidspreker en traditionele toestellen met een hoorn in overweging genomen. Na overleg is er gekozen voor de Comelit Mini Monitor met hoorn, aangezien de bewoners al gewend waren om de hoorn op te pakken bij aanbellen.
Het nieuwe toestel is kleiner dan de oude toestellen, en om beschadiging aan de wand van het oude toestel af te dekken, is er gebruik gemaakt van kunststof afdekplaten om de wand netjes af te werken.
Vervangen bellentableau voor modern paneel met touchscreen
Er is een nieuw bellentableau geïnstalleerd in het complex waar voorheen een losse beldrukker met naamplaatje voor ieder appartement aanwezig was. Het onderhouden van de namen op de beldrukkers was arbeidsintensief vanwege de hoge doorloop in het complex.
Er is gekozen voor een nieuw bellentableau met een ingebouwde Comelit video intercom. Deze intercom-unit bevat een videocamera met een grote kijkhoek, een touchscreen scherm en een cijferbedienpaneel.
Bezoekers kunnen via het touchscreen gemakkelijk zoeken op naam als ze het huisnummer niet weten. De namen kunnen ook door de Vereniging van Eigenaren worden bijgewerkt met behulp van de Comelit app via een Bluetooth verbinding. Het cijferbedienpaneel beschikt over grote, verlichte toetsen, waardoor het bellen eenvoudig is.
Modernisering sleutelschakelaars
De veiligheid van het complex is van groot belang. Er was een sleutelschakelaar aanwezig bij het voorportaal waarmee toegang tot het complex werd verkregen, maar deze ging vaak stuk vanwege verkeerd gebruik van sleutels door bewoners.
Op verzoek is gekeken naar een alternatieve oplossing. Na evaluatie is er gekozen voor het Paxton toegangssysteem met RFID tags. Dit systeem is geschikt vanwege zijn betrouwbaarheid, de afwezigheid van abonnementskosten en eenvoudige gebruiksvriendelijkheid.
Aangezien het systeem werd vervangen, is er besloten om een paslezer te installeren bij het vuilnishok zodat alleen bewoners toegang hebben tot deze ruimte.
Alle bewoners hebben specifieke heavy-duty tags ontvangen die zijn ontworpen voor robuustheid en een lange levensduur.